
Dialog ciała z muzyką
22 marca po raz 16. miał miejsce konkurs Ogólnopolskie Spotkania Taneczne (Re)akcje Bełchatów 2025. Tego dnia w sali teatralno- widowiskowej PGE MCK Giganty Mocy odbyły się prezentacje konkursowe.
Dyrektor MCK Michał Stempczyński podkreślał, że spotkania taneczne kierowane są do teatrów tańca, które specjalizują się w dłuższych formach. Celem imprezy jest propagowanie sztuki tańca, rozwijanie wrażliwości artystycznej oraz integracja środowiska tanecznego w Polsce. - Niech dzisiejsze spotkanie będzie dla was źródłem inspiracji i niezapomnianych wrażeń – życzył dyrektor. Środowiska tworzące amatorski ruch artystyczny, propagują taniec jako formę spędzania czasu przez młodzież; rozwijają także jej wrażliwość artystyczną oraz wymieniają pomysły i doświadczenia twórcze. Widownia była otwarta, co oznacza, że przyjść mógł każdy, w każdym momencie. Jedyną przepustką było zainteresowanie tańcem. I tu organizator – czyli Miejskie Centrum Kultury się nie zawiódł. Na sali nie było osób, które tańca nie kochają.
Ogólnopolskie Spotkania Taneczne (Re)akcje Bełchatów to impreza ciesząca się od lat ogromnym zainteresowaniem mieszkańców Bełchatowa i okolic, zrzeszająca środowisko. Charakteryzuje ją wyrównany, wysoki poziom. Libretta zaś zawierały sprawy z życia wzięte;. – doświadczenia, przeżycia. Dla biorących udział w konkursie bonusem było prezentowanie się przed znakomitymi tancerzami, autorytetami w tej dziedzinie. Jury w składzie:: Ilona Gumowska (tancerka i choreografka, regularnie występowała na deskach opery w Warszawie, obecnie nauczyciel akademicki łódzkiej uczelni muzycznej); Zbigniew Zasada (jeden z najbardziej doświadczonych polskich tancerzy i choreografów, związany z tańcem od 1989 roku; przez 26 lat był aktywnym tancerzem zdobył m.in. tytuł mistrza Polski w Hip Hop Dance; jako jedyny Polak zdał międzynarodowe egzaminy sędziowskie; regularnie sędziuje największe turnieje na świecie); Jacek Owczarek (profesor Akademii Muzycznej, tancerz, choreograf, pedagog, kierownik Instytutu Choreografii i Technik Tańca Akademii Muzycznej w Łodzi, współautor festiwalu Kino Tańca w Łodzi; od 2020 roku fundacja Materia, którą współtworzył z Sonią Nieśpiałowską - Owczarek jest nową instytucją kultury opartą na stałej współpracy instytucji samorządowej z instytucjami państwowymi. Materia tworzy w Łodzi całoroczną scenę; jest miejscem do prób i rozwijania programów, dedykowanych dla widzów i praktyków współczesnej choreografii.
Jury miało więc bardzo trudne zadanie. Młodzi ludzie biorący udział w konkursie przygotowali niebanalne, na wysokim poziomie artystycznym prezentacje taneczne.
Jury przyznało następujące nagrody:
1 miejsce - Zespół Tańca Współczesnego Eter (Toruń)
2 miejsce - Emilia Kamińska
3 miejsce - Teatr Tańca Imago (Łajski)
Wyróżnienie - Teatr Tańca Akro (Toruń)
Wyróżnienie - Teatr Tańca Ego Vu (Gryfino)
Grand Prix Prezydenta Miasta Bełchatowa Patryka Marjana otrzymał Teatr Tańca Murmuracje z Gliwic.
Wszystkie zespoły, soliści i duety występujący w XVI Ogólnopolskich Spotkaniach Tanecznych otrzymali pamiątkowe dyplomy. Warto zauważyć, że dla zwycięzców we wszystkich kategoriach oraz tych, którzy znaleźli się na symbolicznym podium, przewidziano czarne, złote, srebrne i brązowe jabłka. Symbol Bełchatowa.
Zdobywcy Grand Prix oraz pierwszego miejsca otrzymali również bezpłatną akredytację na XVII Ogólnopolskie Spotkania Taneczne (Re)akcje Bełchatów 2026.
Na scenie zobaczyliśmy młode tancerki. Tańczyły wg scenariuszy, które powstały na motywach znanych i nieznanych opowieści. Pretty Women to opowieść o wewnętrznej walce, której nie widać na pierwszy rzut oka. Staje się coraz bardziej nie do zniesienia. To historia o tym, co kryje się za perfekcyjnym obrazem. Tyle taniec, bo film Pretty Woman był opowieścią o Kopciuszku Między dźwiękiem a milczeniem na scenie rodził się opowieść – delikatna lecz pełna pasji. Dialog ciała z muzyką nie potrzebuje słów, by wybrzmieć pełnią swojej prawdy. Trawy tam rosną i jaszczurki przybiegają pospiesznie. Ostrożnie, aby nie spłoszyć odpoczywającej mrówki. Idą jedna za drugą, jedna przed drugą. Za libretto posłużyła też historia relacji matki z córką. O procesie dorastania i zmianach, jakie niesie. O codziennej presji, jaką sobie narzucamy gdy odkrywamy w sobie kobietę. O kłótniach, ale też o miłości i tęsknocie za utraconym dzieckiem, które jest w nas. Jest też instynkt przetrwania, gdzie mieć więcej znaczy być bardziej.
Organizatorem Spotkań Tanecznych i fundatorem nagród było Miejskie Centrum Kultury oraz prezydent Bełchatowa Patryk Marjan. Koordynatorem imprezy była starsza instruktor tańca Anetta Wojtuch Patronat nad wydarzeniem objął prezydent Patryk Marjan.
.Anna Staniaszek