Reżyser skojarzeń
8 listopada na scenie teatralno – widowiskowej Miejskiego Centrum Kultury odbył się spektakl „Everything Not Saved Will Be Lost” autorstwa Zuzanny Kasprzyk - Molenda. Wydarzenie można było zobaczyć w ramach finału IV edycji konkursu „Szklarnia – Inkubator Teatralny” w programie Przestrzenie Sztuki Łódź – Teatr 2024.
Autorką choreografii i konceptu była Zuzanna Kasprzyk – Molenda. Jest ona studentką szkoły aktorskiej Akademii Muzycznej w Łodzi. Spektakl zaprezentowano w ramach jej pracy doktorskiej. Urząd Marszałkowski dofinansował przedstawienie. Odbyły się dwa spektakle, w Łodzi i w regionie. Przedstawienie zostało również dofinansowane z przestrzeni sztuki Łódź, z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego Instytutu Teatralnego.
„Everything Not Saved Will Be Lost” to dla Zuzanny Kasprzyk spektakl szczególny. Jest teatralny i taneczny. ,,Umierający łabędź’’ został napisany dla Anny Pawłowej, znakomitej baleriny przez Michaiła Fokina, jednego najwybitniejszych choreografów i tancerzy XX wieku. Zuzanny Kasprzyk - Molenda nie zainteresowała jednak ani biografia Anny Pawłowej ani solo ,,Umierający łabędź’’, choć była grana ponad dwa tysiące razy na całym świecie od Meksyku do Australii. Solo opowiada o śmierci łabędzia. Został postrzelony. W innych interpretacjach umiera ze starości – U nas nie. Chciałyśmy zachować optymizm. Zawsze szukam pozytywów, światełka w tunelu. Nasz spektakl może być uznany za trudny albo groteskowy ze względu na rozrzucane po scenie kości – mówi Zuzanna Kasprzyk - Molenda. - Szukałam ekspresji. Nazwałam to komiksem tańca. Mówi on o umiejętności przekazania, o emocjach – mówi pani reżyser. Nie jest trudny technicznie, lecz wymagający emocjonalnie. Solo było wykonywane przez wiele tancerek. Pokazywały wirtuozęrię człowieka, ale także tragedię zwierząt i ptaków. Dlatego na scenie pojawiła się kraska, przedstawicielka ginącego w Polsce gatunku. 50 lat temu mieliśmy ok. dwóch tysięcy sztuk. Teraz mamy zaledwie 6-8. Ten ptak jest dla mnie symbolem tego, co wycofuje się z naszej planety. Możemy go utracić tak jak przyrodę. Na szczęście jest wiele osób, które pragną zachować ten gatunek w Polsce. Dla mnie to bardzo wzruszające. Z perspektywy tych ptaków oraz tancerki doszłyśmy do spektaklu, który opowiada o ciele tancerza. Solistka Sara Kozłowska opowiada o swoich kontuzjach. Dla nas spektakl był także spojrzeniem na zdolności, które tracimy. Jest tam zapisana pamięć treningu, kontuzji. Z punktu widzenia historii tańca to bardzo ważny utwór.
,,Umierający łabędź’’ jest niesłusznie mylony z klasycznym ,,Jeziorem łabędzim’’. Etiuda nawiązuje do baletu klasycznego. Sara, która tańczy główną rolę jest po szkole baletowej. - Bardzo chciałam, żeby widzowie dali się ponieść własnym skojarzeniom. To wartość sztuki współczesnej. Nie musimy się zastanawiać, co autor miał na myśli. Dla mnie jako autorki znacznie ważniejsze jest to, co komu się skojarzy. W jaki sposób odczyta. Ja reżyseruję skojarzenia. Staram się zachęcić widza do podążania za własną intuicją – podkreśla Zuzanna Kasprzyk - Molenda.
Po zakończeniu spektaklu tancerki zostały poproszone na scenę. Pani reżyser rozmawiała z widzami. Zgodnie z tradycją można ją było zapytać o wszystko na temat baletu.
Anna Staniaszek
Spektakl taneczny „Everything Not Saved Will Be Lost” autorstwa Zuzanny Kasprzyk - Molenda
Taniec: Sara Kozłowska, Zuzanna Grygo, Arina Yaryhina
Muzyka: Patryk Zakrocki
Kostiumy, mocup: Anna Adamiak
Asystent kostiumografki: Michał Walczak
Tekst: Andrzej Molenda
Zuzanna Kasprzyk – Molenda. Tancerka, choreografka, nauczycielka tańca. Absolwentka Prywatnej Szkoły Baletowej w Gliwicach oraz Wydziału Teatru Tańca Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie, a obecnie studentka Szkoły Doktorskiej Akademii Muzycznej w Łodzi. W 2019 roku rozpoczęła kurs SME BMC®. Pracowała m.in. w Kuala Lumpur Performing Arts Center, Staatstheater Kassel, Operze Narodowej w Warszawie, Teatrze Nowym w Łodzi i z niezależnymi artystami. Od 2019 roku pracuje w duecie artystycznym z fizykiem Andrzejem Molendą.
Wydarzenie zostało zrealizowane w ramach programu Przestrzenie Sztuki Łódź – Teatr 2024.
Program finansowany jest ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, realizowany przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego. Program dofinansowano ze środków Urzędu Miasta Łodzi.
Projekt współfinansowany z dotacji Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego dla Szkoły Doktorskiej Akademii Muzycznej w Łodzi.
Organizator: Fabryka Sztuki w Łodzi
Współorganizatorzy: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Urząd Miasta Łodzi, Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi
Partner: Teatr CHOREA