MCK Bełchatów - samorządowa jednostka kultury. Koncerty, spektakle, wystawy.
Nasza strona używa plików cookies w celach statystycznych oraz w celu dopasowania usług i treści do oczekiwań użytkowników. Więcej informacji znajduje się w polityce prywatności i regulaminie serwisu. Dalsze korzystanie ze strony oznacza akceptację regulaminu i polityki prywatności.

zamknij

Dwie wystawy dwóch wyjątkowych artystek

 

 

Od 12 listopada w Galerii „Na piętrze” można oglądać prace Katarzyny Pawelec oraz Alicji Przybyszowskiej. Tego dnia odbył się wernisaż obu wystaw. Otworzyli je Andrzej Juchniewicz, prezes BTF i Dariusz Matyśkiewicz, wiceprezydent Bełchatowa.
Co łączy spektakl teatralny i rajd konny? - Odpowiedź na to pytanie znajdziemy na pierwszej z najnowszych wystaw Bełchatowskiego Towarzystwa Fotograficznego  „W tę i z powrotem – pokusa wolności” – mówi prezes Juchniewicz. - Ich autorka, Katarzyna Pawelec, zaprezentowała prace wykonane podczas pleneru w stadninie koni oraz prace zainspirowane wystawionym niedawno na deskach sali teatralno-widowiskowej PGE Gigantów Mocy spektaklem pt. „Koniec końców koniec” – dodaje.  Te dwa wydarzenia spięła w jedną pokrewną przestrzeń, w której główną rolę grają żywioł ruchu oraz dynamika i swoboda ciała – tak ludzkiego, jak i zwierzęcego.

 Druga ekspozycja – „Symbol systemu” to zbiór fotografii Alicji Przybyszowskiej, uznanej i wielokrotnie nagradzanej artystki. Wystawa jest próbą zmierzenia się z architektoniczną spuścizną epoki komunizmu. Komunistyczne budowle przetworzone zostały w struktury nierealne, wręcz modernistyczne. Artystka podejmuje wysiłek zmierzenia się z ich piętnem bardziej w sferze mentalnej i psychicznej, niż estetycznej. 

Katarzyna Pawelec  jest członkiem Bełchatowskiego Towarzystwa Fotograficznego. O swojej fotografii mówi tak:  - Moja fotografia ewoluuje i zmierza w coraz to nowsze rejony i zmienną estetykę, która zawsze jednak pozostaje we wręcz teatralnej dramaturgii z malarskim rysem. Wszelkie upodobnienia do pędzli znanych malarzy jest i przypadkowa i zamierzona zarazem. Intrygujące kadry tworzę z bieżących i ostatnich fotograficznych plenerów, łączę w ekspozycję z kadrami sprzed lat, a bogate pokłady materiału sprzyjają intuicyjnemu powstawaniu nowych prac. Mam w tej materii niezwykłą łatwość tworzenia.

Alicja Przybyszowska AFRP EFIAP/s urodziła się i mieszka w Nowym Sączu, gdzie nadal  czerpie inspiracje do swojej twórczości. Studentka Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu, członkini Fotoklubu Rzeczpospolitej Polskiej Stowarzyszenie Twórców od 2016 roku, a od roku 2019 jest członkiem kapituły. Autorka piętnastu wystaw indywidualnych i kilkudziesięciu zbiorowych. Swoje prace poddaje konfrontacjom
na konkursach fotograficznych w Polsce i na całym świecie, zdobywając ponad sto prestiżowych nagród. Stypendystka ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z zakresu upowszechniania kultury na 2021 rok. W 2021 roku uzyskała tytuł Excellence FIAP Silver (EFIAP/s) nadawany przez Fèderation Internationale de I`Art. Photographique (FIAP) w Luxemburgu. Odznaczona Medalami: „Za Zasługi dla Fotografii Polskiej” w 100. rocznicę odzyskania przez Polskę Niepodległości (1918-2018) przez Fotoklub Rzeczypospolitej Polskiej oraz odznaczona Srebrnym Medalem za fotograficzną twórczość przez Fotoklub Rzeczypospolitej Polskiej z okazji 25-lecia. Laureatka III edycji Rankingu Genialni Lokalni Globalni im. Danuty Szaflarskiej. Zajmuje się fotografią konceptualną, szeroko pojętym pejzażem, fotografią socjologiczną i podróżniczą. Pracuje głównie w technice cyfrowej. Prace jej były publikowane w czasopismach branżowych oraz wielu katalogach pokonkursowych. Ponadto fotografie jej trafiły też jako artystyczne dziedzictwo FIAP oraz do kolekcji prywatnych w kraju i zagranicą. Doświadczenie zdobyte na przestrzeni lat przekazuje podczas różnego rodzaju paneli dyskusyjnych, spotkań, warsztatów oraz jako wykładowca. W Bełchatowie pokazuje swe prace nie po raz pierwszy.

oprac. A.S.

 

Organizator

Miasto Bełchatów